Makkelijk sjorren

Publicatie datum: 20-12-2011

Het vastzetten van lading heeft steeds vaker de belangstelling van de politie. Veel chauffeurs hebben een hekel aan het geklooi met spanbanden. Daarom is het goed nieuws dat er nu een veel simpeler systeem op de markt is om lading vast te zetten.

In Scandinavië zagen we ooit systemen waarbij de spanbanden in de trailer bleven hangen waardoor de lading eenvoudig vastgezet kon worden. Zo’n systeem is ook Strap2Go, maar dan in een verbeterde versie. De verbetering zit hem er in dat Strap2Go gebruik maakt van een combinatie van elastiek, wieltjes en speciale magneten. Die magneten zorgen ervoor dat de spanbanden in ruststand keurig in de hoeken van de trailer worden gefixeerd waardoor belading met een palletwagen of een heftruck geen enkel probleem oplevert.

Rubbers

Het idee is dat de spanbanden aan de elastische rubbers opgehangen worden waarbij de haken al in de sjorogen zitten. De spanbanden lopen nu recht omhoog langs de zijwand en strak onder het dak door naar de andere kant. Lading kan dus eenvoudig inen uitgereden worden, waarna van één zijkant de spanbanden aangesjord kunnen worden. Het schuifzeil hoeft dus maar aan één kant losgemaakt te worden om alles goed vast te sjorren. Tijdens het laden hangen de spanbanden niet in de weg, terwijl je wel meteen al kunt beginnen met het vastzetten als de eerste pallets op hun plek staan. Bij het lossen werkt het precies zo: slechts één zijkantje open en stuk voor stuk de spanners losmaken. De spanbanden worden door de elastieken weer keurig omhoog tegen het dak aan gespannen. Strap2Go is ook toepasbaar bij schuifdaken. Door gebruik te maken van speciaal ontwikkelde adapters wordt het systeem aan de stangen van het schuifdak bevestigd. Voordat het dak open geschoven kan worden, moet je natuurlijk wel de haken uit de sjorogen halen. De spanbanden zelf kunnen gewoon blijven hangen als je het dak open schuift. Die gaan namelijk keurig mee met het schuifdak. Door trailers uit te rusten met het Strap2Go systeem wordt het voor chauffeurs veel eenvoudiger om te voldoen aan de strenge regels voor ladingzekering.

Arbovriendelijk

Bijkomend voordeel is dat het veel tijdwinst oplevert en dat het systeem bijzonder arbovriendelijk is. Chauffeurs hoeven niet langer allerlei halsbrekende toeren uit te halen om de spanbanden over de lading heen te leggen. Gewoon vanaf de grond wordt alles keurig strak getrokken en vastgesjord. Sanders Fritom uit Uden heeft inmiddels drie opleggers voorzien van het systeem en binnenkort volgt er nog een aantal. Wagenparkbeheerder Pieter Sanders is erg tevreden over de eerste resultaten: ,,Wij rijden veel naar België en Duitsland en het thema ladingzekering is bij ons dan ook bijzonder actueel. De chauffeurs zijn er erg tevreden over en de klanten zijn ook positief. Bijkomend voordeel is dat ik verwacht dat we veel minder spanbanden gaan gebruiken doordat ze vast in de laadbak hangen. Zoekraken zou eigenlijk niet meer kunnen met dit systeem.’’ Strap2Go wordt geleverd in standaard verpakkingen voor elf spanbanden. Het systeem kost 700 euro, maar volgens Bosman Straps, het bedrijf dat Strap2Go op de markt brengt, levert het systeem zoveel besparing op dat je die binnen twee maanden terugverdient.